English
Program

Uczucia to fakty: życie Yvonne Rainer reż. Jack WalshUczucia to fakty: życie Yvonne Rainer reż. Jack Walsh
American Docs

Sercem festiwalu są dwie premierowe sekcje konkursowe: Spectrum, prezentująca panoramę współczesnego kina amerykańskiego (14 filmów) oraz American Docs z najgłośniejszymi amerykańskimi dokumentami sezonu (13 filmów). Oceniane przez widzów filmy będą ubiegać się o Nagrody Publiczności w dwóch kategoriach: film fabularny i film dokumentalny. Nagrody w obu konkursach, w wysokości 10 i 5 tysięcy dolarów ufundowała firma BNY Mellon.

W programie 6. edycji American Film Festival w sekcji American Docs znajdzie się wybór najlepszych amerykańskich dokumentów ostatniego sezonu. Wśród nich biografie nietuzinkowych postaci amerykańskiej popkultury, portrety wielokulturowych społeczności, ich zmagań i problemów, oraz mocne, demaskatorskie filmy poruszające problematykę społeczną i polityczną.

W City of Gold Laura Gabbert kieruje kamerę na Jonathana Golda - pierwszego krytyka kulinarnego, który otrzymał literacką nagrodę Pulitzera. Gold przemierza zaułki ukochanego Los Angeles tropiąc uliczne "guerilla tacos", etniczne bary i rodzinne knajpki, o których pisze błyskotliwe eseje. To portret niebanalnej osobowości, a zarazem hołd dla miasta tworzonego w ogromnym stopniu przez imigrantów i będącego niepowtarzalną mozaiką smaków, zapachów, obyczajów.

Obraz wielokulturowej społeczności - tym razem nowojorskiej dzielnicy Queens - przynosi też pokazywany premierowo w Wenecji Jackson Heights (In Jackson Heights) w reżyserii Fredericka Wisemana. Portretowana przez niego dzielnica to tygiel kulturowy i etniczny, w którym na co dzień używa się 167 języków. W filmie staje się ona zwierciadłem problemów, jakim obecnie musi stawić czoła cały zachodni świat.

W dokumencie The Hunting Ground dwukrotnie nominowany do Oscara Kirby Dick konfrontuje widzów z przerażającą skalą gwałtów na kampusach uniwersyteckich. Reżyser nie tylko przedstawia szokujące statystyki popełnianych przestępstw, ale także praktyki ich ukrywania i bagatelizowania. Ten obraz systemu szkolnictwa wyższego, pogrążonego w matni interesów i zależności, zainicjował w Stanach Zjednoczonych społeczną debatę.

Z tematem szczególnej patologii wyrosłej na gruncie kultu religijnego mierzy się Ofiara proroka (Prophet's Prey), autorstwa kolejnej reżyserki mającej na koncie nominację do Oscara - Amy Berg. Niepokojący dokument o skazanym na wieloletnie więzienie przywódcy sekty mormońskiej Warrenie Jeffsie, praktykującym wielożeństwo (poślubił 75 kobiet) i oskarżanym m.in. o pedofilię i udział w gwałcie.

Zderzenie z fundamentalizmem religijnym i obyczajowym w skrajnej postaci obrazuje także dokument Witajcie w Leith (Welcome to Leith). Tytułowa miejscowość to sielska osada w Północnej Dakocie, do której przeprowadza się czołowy amerykański neonazista. Para reżyserów: Michael Beach Nichols, Christopher K. Walker, serwuje widzom dokumentalny thriller z domieszką westernu, który ogląda się w napięciu, z dłońmi zaciśniętymi na poręczach fotela.

I wreszcie - Zły jak Evel (Being Evel) Daniela Junge, fascynująca historia gwiazdy kaskaderskich pokazów z lat 70-tych oraz pioniera mody na sporty ekstremalne w stylu programów Jackass - Roberta "Evela" Knievela. Znany ze straceńczych popisów i uważany przez fanów za wcielenie superbohatera, Evel odsłania w filmie mniej heroiczne, pełne wstydliwych sekretów oblicze. To także opowieść o mrocznej stronie amerykańskiego showbiznesu, który w imię sławy potrafi swoich ulubieńców doprowadzić na skraj obłędu i śmierci.

Moje AFF
Strona archiwalna 6. edycji (2015 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.americanfilmfestival.pl
Nawigator
październik 2015
PWŚCPSN
19 20 21 22 23 24 25
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / wydarzenia:
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
aff@snh.org.pl
realizacja: Pracownia Pakamera
Regulamin serwisu