English
Program

Night Catches Us reż. Tanya HamiltonNight Catches Us reż. Tanya Hamilton
Czarnoskóre reżyserki

American Film Festival od początku istnienia odkrywa dla polskiej publiczności ciekawe, nieznane dotąd, oblicza amerykańskiego kina. W tym roku proponujemy przegląd filmów afroamerykańskich reżyserek, działających przede wszystkim w obszarze kina autorskiego: Kathleen Collins, Julie Dash, Dee Rees, Tanyi Hamilton i Avy DuVernay.

Czarne kino kobiece jako osobna kategoria amerykańskiej kinematografii jest zjawiskiem wciąż stosunkowo nowym i niedostatecznie rozpoznanym także w samych Stanach Zjednoczonych. Reżyserki dystansujące się od popularnego w latach 70. (i później) gatunku blaxploitation, sięgają po tematy związane zarówno z kobiecym doświadczeniem, jak i opresją rasową. Chętnie przyznają się do inspiracji literaturą Afroamerykanek, od Toni Morrison po Alice Walker; nieobcy jest im feministyczny punkt widzenia i zaangażowanie polityczne. W ramach retrospektywy zaprezentujemy najważniejsze tytuły nurtu. Od nakręconego w 1982 roku Losing Ground, debiutu filmoznawczyni Kathleen Collins (autorki manifestu niezależnego kina kobiecego A Place In Time opublikowanego w 1977 roku), przez Daughters of the Dust Julie Dash z 1991 roku, któremu udało się wejść do ograniczonego obiegu kinowego, po zwycięski film festiwalu Sundance z 2013 roku - Middle of Nowhere (W szczerym polu) Avy DuVernay. Zwieńczeniem retrospektywy będzie Selma, jedyny znany w Polsce komercyjny film czarnoskórej reżyserki z ostatnich lat.

Losing Ground Kathleen Collins to eksperymentalny debiut i jedyny pełnometrażowy film tej reżyserki dostępny na ekranach po raz pierwszy od 33 lat. Bohaterką jest przechodząca małżeński kryzys wykładowczyni filozofii, Sara, która bada znaczenie religijnej ekstazy w wierzeniach afrykańskich. Awangardowy poemat o poszukiwaniu kobiecej seksualności został uznany przez "New Yorkera" za cudownie odnalezione arcydzieło, które odcisnęłoby swoje piętno na historii filmu, gdyby miało szansę zaistnieć w swoim czasie.

Inne cenione dzieło, które zostanie pokazane na AFF to Daughters of the Dust Julie Dash. Międzypokoleniowa opowieść o poszukiwaniu utraconej afrykańskiej tożsamości, a zarazem śmiały formalnie manifest feministyczny. Osią fabuły jest historia rodu, który przewieziony do Ameryki jednym z ostatnich transportów niewolników i pozostawiony na odizolowanej wyspie, stworzył oryginalną kulturę Gullah. Uznany za jeden z najważniejszych filmów amerykańskiego kina niezależnego, znajduje się w stałej kolekcji Museum of Modern Art w Nowym Jorku.

Podczas tegorocznego przeglądu przywołamy film Night Catches Us (Zapada noc), pokazywany już na 1. AFF odważny debiut reżyserki o jamajskich korzeniach - Tanyi Hamilton. Kameralny melodramat rozrywający się pod koniec lat 70. pomiędzy dwojgiem byłych członków radykalnej organizacji Black Panthers - Patricią i Marcusem, przedstawiony został z perspektywy 10-letniej córki dawnej aktywistki. Opowieść o politycznej przeszłości, która nieprzepracowana wraca, nie pozwalając o sobie zapomnieć.

Kolejny film to nakręcony przy producenckim wsparciu Spike'a Lee Pariah Dee Rees. Reżyserka portretuje zmagania afroamerykańskiej nastolatki z nienormatywną seksualnością i trudne wchodzenie w dorosłość na Brooklynie. Nagradzana na festiwalach filmów niezależnych produkcja, utorowała drogę innemu filmowi - Middle of Nowhere (W szczerym polu) Avy DuVernay - pierwszemu tytułowi czarnoskórej reżyserki, który wygrał festiwal Sundance (2013). Film DuVernay pokazuje proces emancypacji młodej mieszkanki Los Angeles - Ruby, której mąż zostaje skazany na osiem lat więzienia. Nagroda na Sundance uczyniła z Avy DuVernay jedną z najbardziej znaczących postaci niezależnego kina kobiecego. W 2014 roku w kinach na całym świecie pojawił się jej film Selma - portret przywódcy ruchu praw obywatelskich Martina Luthera Kinga, który również zostanie przypomniany podczas 6. AFF.

Dopełnieniem przeglądu będzie wydana w październiku przez Wydawnictwo Naukowe Katedra książka Kino afroamerykańskie pod redakcją Ewy Drygalskiej, kuratorki festiwalowej retrospektywy, i Marcina Pieńkowskiego.

Moje AFF
Strona archiwalna 6. edycji (2015 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.americanfilmfestival.pl
Nawigator
październik 2015
PWŚCPSN
19 20 21 22 23 24 25
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / wydarzenia:
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
aff@snh.org.pl
realizacja: Pracownia Pakamera
Regulamin serwisu