English
Czarnoskóre reżyserki - informacje
Seanse
21 paźdz, 18:15
Sala 9
23 paźdz, 10:15
Sala 9
  Metka
Czy chcesz obejrzeć ten film?
tak!niemoże
Zapisz
Udostępnij opis
Metki innych
zielone: 30
żółte: 26
czerwone: 59
brak metek udostępnionych
Selma
reż. Ava DuVernay / USA 2014 / 128’

Czarnoskóre reżyserki

American Film Festival od początku istnienia odkrywa dla polskiej publiczności ciekawe, nieznane dotąd, oblicza amerykańskiego kina. W tym roku proponujemy przegląd filmów afroamerykańskich reżyserek, działających przede wszystkim w obszarze kina autorskiego: Kathleen Collins, Julie Dash, Dee Rees, Tanyi Hamilton i Avy DuVernay.

Czarne kino kobiece jako osobna kategoria amerykańskiej kinematografii jest zjawiskiem wciąż stosunkowo nowym i niedostatecznie rozpoznanym także w samych Stanach Zjednoczonych. Reżyserki dystansujące się od popularnego w latach 70. (i później) gatunku blaxploitation, sięgają po tematy związane zarówno z kobiecym doświadczeniem, jak i opresją rasową. Chętnie przyznają się do inspiracji literaturą Afroamerykanek, od Toni Morrison po Alice Walker; nieobcy jest im feministyczny punkt widzenia i zaangażowanie polityczne. W ramach retrospektywy zaprezentujemy najważniejsze tytuły nurtu. Od nakręconego w 1982 roku Losing Ground, debiutu filmoznawczyni Kathleen Collins (autorki manifestu niezależnego kina kobiecego A Place In Time opublikowanego w 1977 roku), przez Daughters of the Dust Julie Dash z 1991 roku, któremu udało się wejść do ograniczonego obiegu kinowego, po zwycięski film festiwalu Sundance z 2013 roku - Middle of Nowhere (W szczerym polu) Avy DuVernay. Zwieńczeniem retrospektywy będzie Selma, jedyny znany w Polsce komercyjny film czarnoskórej reżyserki z ostatnich lat.

Losing Ground Kathleen Collins to eksperymentalny debiut i jedyny pełnometrażowy film tej reżyserki dostępny na ekranach po raz pierwszy od 33 lat. Bohaterką jest przechodząca małżeński kryzys wykładowczyni filozofii, Sara, która bada znaczenie religijnej ekstazy w wierzeniach afrykańskich. Awangardowy poemat o poszukiwaniu kobiecej seksualności został uznany przez "New Yorkera" za cudownie odnalezione arcydzieło, które odcisnęłoby swoje piętno na historii filmu, gdyby miało szansę zaistnieć w swoim czasie.

Inne cenione dzieło, które zostanie pokazane na AFF to Daughters of the Dust Julie Dash. Międzypokoleniowa opowieść o poszukiwaniu utraconej afrykańskiej tożsamości, a zarazem śmiały formalnie manifest feministyczny. Osią fabuły jest historia rodu, który przewieziony do Ameryki jednym z ostatnich transportów niewolników i pozostawiony na odizolowanej wyspie, stworzył oryginalną kulturę Gullah. Uznany za jeden z najważniejszych filmów amerykańskiego kina niezależnego, znajduje się w stałej kolekcji Museum of Modern Art w Nowym Jorku.

Podczas tegorocznego przeglądu przywołamy film Night Catches Us (Zapada noc), pokazywany już na 1. AFF odważny debiut reżyserki o jamajskich korzeniach - Tanyi Hamilton. Kameralny melodramat rozrywający się pod koniec lat 70. pomiędzy dwojgiem byłych członków radykalnej organizacji Black Panthers - Patricią i Marcusem, przedstawiony został z perspektywy 10-letniej córki dawnej aktywistki. Opowieść o politycznej przeszłości, która nieprzepracowana wraca, nie pozwalając o sobie zapomnieć.

Kolejny film to nakręcony przy producenckim wsparciu Spike'a Lee Pariah Dee Rees. Reżyserka portretuje zmagania afroamerykańskiej nastolatki z nienormatywną seksualnością i trudne wchodzenie w dorosłość na Brooklynie. Nagradzana na festiwalach filmów niezależnych produkcja, utorowała drogę innemu filmowi - Middle of Nowhere (W szczerym polu) Avy DuVernay - pierwszemu tytułowi czarnoskórej reżyserki, który wygrał festiwal Sundance (2013). Film DuVernay pokazuje proces emancypacji młodej mieszkanki Los Angeles - Ruby, której mąż zostaje skazany na osiem lat więzienia. Nagroda na Sundance uczyniła z Avy DuVernay jedną z najbardziej znaczących postaci niezależnego kina kobiecego. W 2014 roku w kinach na całym świecie pojawił się jej film Selma - portret przywódcy ruchu praw obywatelskich Martina Luthera Kinga, który również zostanie przypomniany podczas 6. AFF.

Dopełnieniem przeglądu będzie wydana w październiku przez Wydawnictwo Naukowe Katedra książka Kino afroamerykańskie pod redakcją Ewy Drygalskiej, kuratorki festiwalowej retrospektywy, i Marcina Pieńkowskiego.

Moje AFF
Strona archiwalna 6. edycji (2015 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.americanfilmfestival.pl
Nawigator
październik 2015
PWŚCPSN
19 20 21 22 23 24 25
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / wydarzenia:
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
aff@snh.org.pl
realizacja: Pracownia Pakamera
Regulamin serwisu